De campagne Jij gaat het maken is opnieuw succesvol. De derde 'flight' levert ook veel resultaat.
De eerste 2 flights (periode waarin de campagne via verschillende kanalen/media zichtbaar is) scoorden eind 2022 al boven verwachting. De huidige campagneflight lijkt dit succes te evenaren.
De campagne loopt in totaal opnieuw 6 weken en weer blijkt de beroeps- en studiekeuzetest op de website veel bezoekers te trekken. De kanalen die voor de campagne worden ingezet zijn socials zoals Instagram, TikTok Snapchat, YouTube en de streamingdienst Videoland.
Het mooie van de timing is dat deze gelijk liep met de WorldSkills the finals in de RAI eind maart. Als sponsor van de vakwedstrijden was de campagne daarmee zowel online als offline op de beurs zelf zichtbaar.
Lespakket en promotiemateriaal
Voor het lespakket dat aanvullend op de campagne is ontwikkeld, is ook veel belangstelling. Eind maart was het pakket al 166 keer aangevraagd. Hiermee worden alleen al bij middelbare scholen 17.684 scholieren bereikt. Daarnaast hebben ook veel bouw- en opleidingsbedrijven aangegeven er gebruik van te (willen) maken.
Bedrijven kunnen ook gebruik van het lespakket maken, maar voor hen hebben we daarnaast ook promotiematerialen, zoals brochures, posters, bouwhekdoeken en standmateriaal. Het assortiment is intussen ook uitgebreid met een aantal gadgets.
Publiciteit
Ook in andere opzichten is de campagne succesvol. Zo zijn er verschillende artikelen verschenen in regionale bladen waarbij de hoofdrolspelers van onze verdiepingsvideo's zijn geïnterviewd.
- Ruben en Carmen in de Meppeler Courant: ‘Werken in de bouw is meer dan alleen handwerk. Ik krijg een kick als ik zie hoe een idee werkelijkheid wordt.’ (pdf)
- Hijskraanmachinist Lars staat in de Noordwijker: Priegelwerk is niets voor hem. Liever steekt hij de handen stevig uit de mouwen en werkt hij met reusachtige hijskraanmachines aan bijzondere en aansprekende bouwprojecten.
- Timmerexpert Yvanka vertelt in het NoordHollands dagblad over opnieuw meedoen aan de finales van WorldsSkills.
Om nog zichtbaarder te zijn bij de jongeren, zal Jij gaat het maken komend jaar ook met een eigen stand aanwezig zijn op vier onderwijsbeurzen, verspreid over Nederland. Hier willen we jongeren, ongeacht of ze een vmbo, havo of vwo-opleiding hebben afgerond, informeren over de verschillende opleidings- en ontwikkelmogelijkheden en inspireren om (op termijn) in de bouw en infra aan de slag te gaan.
Vervolg
Komend najaar zal de campagne een vervolg krijgen en zich daarnaast ook gaan richten op switchers. De bouw en infra biedt is immers ook veel mogelijkheden voor mensen die eerder al (ergens anders) werkzaam waren en is daarom actief op zoek naar mensen die (terug) de sector willen stappen.