Een belangrijk onderdeel van ons stimuleringsprogramma is de arbeidsmarktcampagne Jij gaat het maken. Een campagne die zich in eerste instantie richt op scholieren en jongeren van alle niveaus die bezig zijn met hun studie- en beroepskeuze. Met deze campagne laten werkgevers- en werknemersorganisaties aan jongeren zien dat zij in de bouw en infra kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling en aan die van Nederland.

Jongeren enthousiasmeren voor de bouw en infra

De bouw en infra staat voor grote opgaven en uitdagingen: denk aan het bouwen van woningen, de verduurzamingsopgave en de energietransitie. En ondertussen moet Nederland bereikbaar blijven via fietspad, weg, water en spoor. Daar is iedereen hard bij nodig. Daarom willen we met deze grootschalige campagne meer jongeren enthousiasmeren voor de bouw en infra.

Jongeren vanaf 14 jaar

De doelgroep van deze campagne zijn jongeren vanaf 14 jaar: scholieren van alle niveaus die bezig zijn met hun studie- en beroepskeuze. Veel jongeren zijn onbekend met de bouw en infra. Vaak weten ze niet dat deze sector een enorme diversiteit aan beroepen én een prima salaris biedt. Deze campagne laat zien dat je in de bouw en infra kunt werken aan je eigen ontwikkeling én aan die van Nederland.

Hé gamer, dat kan extremer

De campagne spreekt jongeren aan op hun passie, of dat nu gamen, beautyvloggen, fitnessen, tekenen of het aanvoeren van een voetbalteam is. De talenten die zij dagelijks gebruiken, kunnen ze heel goed kwijt in de beroepen in de bouw en infra. We bereiken deze jongeren met korte, aansprekende video’s via diverse social media, denk aan YouTube, TikTok en Snapchat. En verwijzen naar de website voor de informatie (en filmpjes) over beroepen, salaris en opleidingen.

Promotiematerialen voor organisaties

Natuurlijk willen we dat zoveel mogelijk jongeren, ook buiten hun social media, de campagne te zien blijven krijgen. Daarom bieden we voor deze campagne ook (gratis) promomaterialen, zoals bouwhekdoeken, posters, pennen en brochures, die bedrijven en andere organisaties kunnen gebruiken.

Naar promotiematerialen

Gratis lespakket

Vanaf begin 2023 biedt de campagne ook een interactief lespakket, dat docenten en mentoren op middelbare scholen kunnen gebruiken, maar ook geschikt is voor (opleidings)bedrijven of andere organisaties.

Laat jongeren kennismaken met de bouw en infra

Met ons interactieve lesprogramma kunnen leerlingen kennismaken met de sector bouw en infra. Een gebouw, brug of woonwijk bouwt namelijk zichzelf niet. Het lespakket is ontwikkeld voor bovenbouw vmbo/havo/vwo en is ook bijzonder geschikt voor (leerwerk)bedrijven die dit pakket (deels) willen gebruiken.

In je aanvraag zit onder meer:

  • Een les van 50 minuten, met daarin een leuke interactieve quiz
  • Een opdracht om een beroep te pitchen (voor kleine groepjes)
  • Een opdracht om iets te bouwen (voor kleine groepjes)
  • Interviews (video en een chatinterview) met een jonge uitvoerder, timmerman, BIM-modelleur, tegelzetter, hijskraanmachinist
  • Een handleiding voor de docent

Eerdere campagne: WerkendLeren

In februari 2022 ging de tweede editie van de Campagne WerkendLeren van start. Drie TikTok creators met honderdduizenden volgers deden de WerkendLeren challenge: ze gingen de uitdaging aan met jongeren die in de bouw werken.

De campagne kreeg honderdduizenden views op de verschillende sociale media platforms.