Jason wilde niet meer naar school, en kon dankzij de skills die hij liet zien snel aan de slag als betonreparateur.

Stel je bent een jaar of 16, je zit op het MBO en komt er gaandeweg achter dat dit niks voor jou is. Omdat werken in de buitenlucht veel harder lonkt dan de schoolbanken en omdat je wil leren door iets te doen. Dan zit er maar één ding op en dat is stoppen met je opleiding. Dat dacht Jason tenminste, maar dankzij het Digitaal Skills Paspoort ligt dat toch net iets anders. Want er zijn meer ‘Jasons’ die tegen hetzelfde aanlopen, zoals te beluisteren is in deze podcast.

Dit is het!

Nadat Jason gestopt is met school wil hij maar één ding en dat is aan de bak. Via zijn moeder kan hij aan de slag bij een hovenier dus met dat werken in de buitenlucht zit het direct goed. Af en toe wordt hij uitgeleend aan BetonRestore en ook daar wordt zijn enthousiasme opgepikt. De directeur biedt hem zonder enige sollicitatieprocedure een plek aan als leerling betonreparateur en daar hoeft Jason niet lang over na te denken. Dit is de uitdaging waar hij van droomt.

Mijn skills

Inmiddels is Jason ruim een jaar aan de slag bij Betonrestore en het bevalt hem erg goed. Het werk is zeer afwisselend en hij is veel buiten. Het vak past hem als een comfortabele werkhandschoen, mede dankzij de vele uitdagingen die hem de mogelijkheid bieden zich te ontwikkelen als vakman.

Deze vaardigheden legt Jason vast in zijn Digitaal Skills Paspoort. Dat is net zo eenvoudig als het klinkt. Hij maakt foto’s of filmpje voor, tijdens en na een klus en legt hierbij uit wat hij heeft gedaan. Bijvoorbeeld over de volgorde van het werk en welke gereedschappen gebruikt zijn. Daarnaast voegt zijn werkgever aanvullende bewijzen toe zoals opdrachtbonnen, urenstaten en kwaliteitsrapportages. In zijn Digitaal Skills Paspoort kan Jason (en zijn werkgever) zo precies zien welke vaardigheden hij onder de knie heeft en wat hij nog verder moet ontwikkelen. Op termijn kan hij zijn skills omzetten naar erkenning. Deze erkenning kan leiden tot een certificaat of waar mogelijk zelfs een diploma.



Eyeopeners

Werken aan een diploma in plaats van leren voor een diploma is natuurlijk niet nieuw. Door ontwikkeling vast te leggen en meetbaar te maken in een Digitaal Skills Paspoort bied je de vakman in spe echter wel direct een toegankelijke tool waar hij zijn hele werkzame leven op kan terugvallen.

Wat Jason betreft is dit dé manier voor hem. Hij hoeft niet naar school, 5 dagen werken is financieel een stuk aantrekkelijker en het belangrijkste, hij leert op een manier die bij hem past. ‘De één leert uit een boek, ik kijk en luister en doe het. Ik leer zoveel van oudere, ervaren vakmannen. Niet alleen over de technieken, maar ook over slim werken. Veel collega’s hebben klachten en dat is voor mij echt een eyeopener. Kniebeschermers zien er niet uit, maar als iedereen om je heen knieklachten heeft reken maar dat je ze dan draagt. Dat soort dingen leer ik niet uit een boekje.’

Meer weten?

Jason is één van de 150 deelnemers aan ‘Proof of Concept’ Digitaal Skills Paspoort voor de Bouw en Infra.