JGHM is dit voorjaar weer als campagne met filmpjes op de socials te vinden. Maar ook als lespakket in de klas. Nieuw dit jaar is een offline postercampagne.

De campagne Jij gaat het maken is inmiddels een bewezen succesformule. Voor het tweede jaar op rij vragen we daarom opnieuw met onze uitingen aandacht voor de bouw en infra. Gedurende 6 weken roepen we jongeren op zich te verdiepen in alle opleidings- en beroepsmogelijkheden via onze site. Met campagne- en verdiepingsvideo's waarbij andere jongeren als voorbeeld dienen en met trots hun vakmanschap laten zien, proberen we hen daarnaast te inspireren. Nieuwe toevoeging aan de online mix van social media zijn dit keer offline posters. Op grote scholengemeenschappen, verspreid door heel Nederland, vestigen we extra aandacht op de sector en verwijzen via QR codes naar ons platform.

Posters

WorldSkills

De campagneperiode is medio maart gestart en loopt daarmee parallel aan de finalewedstrijden van WorldSkills die in de Brabanthallen in Den Bosch plaatsvonden. Met de grote zichtbaarheid tijdens de vakwedstrijden, gecombineerd met de media-inzet bereiken we gelijktijdig nog meer jongeren op alle opleidingsniveaus. Zo kan niemand om de bouw & infra heen!

Oriëntatie via scholen

Buiten het rechtstreeks aanspreken van jongeren, proberen we hen ook te bereiken via middelbare scholen. In die fase oriënteren zij zich tenslotte op een vervolgopleiding en denken ze na over beroepsmogelijkheden. Met behulp van een online lespakket, waar jongeren zelfstandig tijdens LOB-uren (LOB staat voor loopbaanontwikkeling en -begeleiding) mee aan de slag kunnen, maken we duidelijk welke fases een bouwprojecten doorloopt. En welke werkzaamheden en functies zijn daar dan voor nodig? Op die manier laten we zien dat er voldoende kansen zijn binnen de sector, voor jongeren die met hun hoofd óf met hun handen willen werken.

Via een gerichte mailing schrijven we dit voorjaar gericht decanen van middelbare scholen aan om het lespakket (opnieuw) onder de aandacht te brengen.

Qompas

Verschillende scholen maken zelf al gebruik van vaste LOB-methodes die ze inzetten om hun leerlingen te ondersteunen bij hun keuze voor een vervolgopleiding. Een van die methodes is van Qompas. Jongeren doorlopen daarbij een aantal modules, beantwoorden vragen en bekijken video's om een goed beeld te krijgen van de verschillende beroepsvelden. Samen met Bouwend Nederland hebben we verdiepende informatie en video's van beroepen aangeleverd. Waar mogelijk is hierbij de huisstijl van onze campagne doorgevoerd. Via een campagnemailing (voor havo/vwo en voor vmbo) worden de jongeren die eerder al interesse hadden getoond in de sector, nog eens extra gestimuleerd hier werk van te maken 😉